סיקור מקיף: המספרים והחידושים בעולם הישיבות

    נתי קאליש 3 Comment on סיקור מקיף: המספרים והחידושים בעולם הישיבות

    איפה נשברו שיאי רישום? אילו ישיבות חדשות ייפתחו, איזה ישיבה תעבור לבניין חדיש? ומה קורה בגזרת ישיבות הקיבוץ? | כל המספרים, החידושים ונתון דרמטי ומעורר סימני שאלה

    מיר ברכפלד צילום: פלאש 90
    9:04
    02.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on בניגוד לדעה הרווחת: למה באמת היהודים לא עלו לארץ לפני השואה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד מספר שבועות יסתיים לו זמן קיץ בהיכלי הישיבות הקדושות, ומייד עם תום שלושת השבועות של בין הזמנים, יחל זמן אלול בהיכלי הישיבות, עם הבחורים החדשים של שיעור א'.

    לרגל השנה החדשה, יצאנו עם פרויקט מיוחד, וערכנו שיחות עם בכירי הרשמים בעולם הישיבות. כל המספרים והחידושים לקראת השנה הבאה עלינו לטובה בישיבות.

    נתחיל עם הישיבה בה יישבר השנה שיא חדש של בחורים חדשים שיעלו לשיעור א', והיא ישיבת פוניבז' בבני ברק, שם קיבלו כ- 400 בחורים חדשים, וזאת לאחר סינון קפדני. בישיבה עדיין מעכלים את לכתו של ראש הישיבה מרן רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל. ראש ישיבה חדש מונה לאחרונה, רבי דוד לוי שליט"א חתנו של מרן זצוק"ל, שכבר מסר את השיעור כללי הראשון בתוך ימי השלושים.

    בישיבת חברון גבעת מרדכי קיבלו גם מספר שיא של בחורים חדשים לשיעור א', קרוב ל – 300 בחורים חדשים יגיעו לישיבה בראשות מרן הגאון רבי דוד כהן, שמקורב למרן הגרמ"ה הירש.

    בסלבודקא בראשות מרן הגרמ"ה הירש והגר"ד לנדו קיבלו השנה קרוב ל- 100 בחורים חדשים לשיעור א'. למרות שבהתחלה תכננו לרדת במספר הבחורים בסופו של דבר הביקוש גבר וקיבלו כאמור קרוב ל 100 בחורים.

    לישיבת מיר ברכפלד ייכנסו בזמן אלול כ- 120 בחורים חדשים, בישיבה בראשות הרב נועם אלון והרב אליעזר יהודה פינקל, שמרו על כמות הבחורים שמתקבלים בכל שנה, והקפידו על סינון.

    בישיבת עטרת ישראל, בראשות מרן הגרב"מ אזרחי קיבלו קרוב ל- 60 בחורים חדשים לשיעור א'. בישיבת אור ישראל בראשות הרב יגאל רוזן קיבלו קרוב ל- 70 בחורים.

    בישיבת וולפסון קיבלו כ- 190 בחורים חדשים לשיעור א'. והישיבה תכיל בשנה הבאה, למעלה מ- 1000 מקומות, בבית המדרש החדש במתחם קרית נוער בבית וגן, בראשות הרב דניאל וולפסון. הרב אהרן שפריי עבר מישיבת לנדא לוולפסון.

    בסורוצקין בראשותם של הרב שלום בער סורוצקין והרב חיים פיינשטיין, יתחילו את שיעור א' עם 180 בחורים חדשים שנבחרו בקפידה.

    בישיבת קול תורה בבית וגן בראשות הרב שלמה שלזינגר ואביו הרב משה יהודה שלזינגר. קיבלו 80 בחורים חדשים, שעברו סינון קפדני, לאחר שהשנה שמו בישיבה דגש רב על איכות.

    בישיבת קפלן בראשות הרב בונים שרייבר והרב אברהם קפלן הגיע מגיד שיעור חדש – הרב רפפורט מבית מתיתיהו. הישיבה תכניס 70 בחורים חדשים לשיעור א'.

    בישיבת 'תורה בתפארתה' שממוקמת בקמפוס רחב ידיים בעיר אלעד, בראשות הרב יעקב סטפנסקי, קיבלו קרוב ל 200 בחורים חדשים לשיעור א'.

    בישיבת סולובייצק 'תורת זאב', של הרב ברוך סולובייציק בבית שמש, קיבלו 54 בחורים לשיעור א', והביאו לשם כר"מ את הרב נתן קפלן שהיה ב'דרך חכמה' של הרב סילבר שנסגרה.

    בישיבת בית מתיתיהו בראשות הרב ברוך ויסבקר גם שמרו על מספר של 120 תלמידים חדשים בשיעור א'.

    בישיבת אורחות תורה, שבקרות תעבור למבנה החדש ברחוב השומר בבני ברק, קיבלו קצת יותר ממאה בחורים.

    לישיבת 'בית מאיר' בראשות הרב צבי רוטברג בבני ברק קיבלו 80 תלמידים. השנה בזמן חורף הישיבה תעבור לבניין ענק ומפואר שהושקעו בו 100 מיליון שקל. חידוש מיוחד בישיבה, זה 10 אברכים שמשמשים כמשיבים, ולומדים ומחזקים את הבחורים.

    ישיבת נחלת עפולה, בראשות הרב רפאל מנחם בלום והרב אליהו מרדכי לנגכנראה תקבל בניין חדש בקרוב, היא התחילה בעיר עפולה כישיבה צנועה מאוד והפכה עם הזמן למבוקשת, כשבשיעור א' השנה יתחילו 50 בחורים.

    לישיבת 'באר התורה' בבית שמש בראשות הרב גבריאל יוסף לוי, ייכנסו 60 בחורים חדשים, כשזו גם ישיבה שהפכה למבוקשת באחרונה.

    ישיבת הרב לנדו 'היכל יצחק' בקרית יובל גם היא מתחזקת יותר, ומקפידה שהבחורים יבואו מבתים של בני תורה, בשיעור א' יהיו 80 תלמידים.

    בישיבת נחלת הלווים בחיפה שהתחדשה לאחרונה בבית מדרש חדש ומפואר, קיבלו כ- 70 בחורים חדשים.

    בישיבתו של הרב חיים מן ההר, בביתר בביתר עילית שמקפידה על יחס אישי יותר לתלמידים, קיבלו 48 בחורים חדשים לשיעור א'.

    בישיבת אור אלחנן בירושלים בראשות הרב חיים אריה חדש קיבלו לשיעור א' כ-80 בחורים.

    בישיבת רינה של תורה השוכנת בעיר כרמיאל, התקבלו השנה כ-80 בחורים לשיעור א'.

    הגרי"מ דרוק פתח ישיבה חדשה בבית שמש, עם הרב אליעזר מאירוביץ שהיה ר"מ בוולפסון וראש חבורה במיר, ולראשונה מתמנה לראש ישיבה, כשבשיעור א' יהיו כ- 50 בחורים.

    עוד ישיבת חדשה עתידה להיפתח בזמן אלול, הרב אברמוב שיש לו רשת כוללים, פותח ישיבה חדשה בטלזטון, אליה התקבלו 44 בחורים לשיעור א'. בראשות הישיבה יעמוד הרב זיסקינד שהיה ממקימי ישיבת קפלן, ובנשיאות הגר"ש גלאי.

    גם בגזרת ישיבות הקיבוץ נרשמה השנה תנופה, לאחר שנוצר ביקוש גדול בקרב בחורים מתבגרים לישיבות קיבוץ בלבד. ישיבת קיבוץ חדשה, 'דרך חכמה' של הרב וילנסקי תפתח בהר נוף ותמנה 40 בחורים.

    ישיבת הקיבוץ 'משנת עקיבא' בראשות רבי יצחק ארנפלד, מתקרבת ל- 100 בחורים, והיא שוכנת במטרסדוף איפה שהייתה ישיבת בית שמואל.

    רבי חיים קוק ורבי יוסי קונשטט מראשי ישיבת קול תורה, פתחו בזמן קיץ ישיבת קיבוץ חדשה בירוחם, הרב מאיר קסלר יוזם שם הקמת קהילה חרדית, כשהישיבה תהיה בסיס לקהילה. 50 בחורים יתחילו שם את זמן אלול הבעל"ט.

    כמו כן ישי את ישיבות הקיבוץ הוותיקות יותר, של הרב שמואל גדליה ניימאן, שיש לו הרבה ניסיון בחינוך שם יהיו 40 חדשים בשנה הבאה. בישיבת קיבוץ איילת השחר של הרב משה גולדשטיין, שהיא קצת פתוחה, אך רצינית, ושוכנת בהר נוף, יהיו 70 בחורים.

    בישיבת קיבוץ בבית מאיר, בראשות נוח סוסבסקי, נכד רבי ברוך דב פוברסקי, יהיו 80 בחורים.

    עוד נתון מעניין הוא ישיבת קיבוץ שפותחת שיעור א', עם 20 תלמידים. זוהי ישיבת סקלאר, שנמצאת ברמת שלמה איפה שהייתה ישיבתו של הרב סולובייציק לשעבר, שם מקפידים על קשר אישי עם הבחורים.

    בקווים כללים ניתן לסכם שהשנה הקפידו בהרבה ישיבות על איכות וסיננו רבות את טיב הבחורים, והקפידו יותר על כך שכל הבחורים יהיו מבתים של תורה.

    כמו כן, השנה באופן די חריג ומפתיע לא היה גידול כלל בתלמידים שהתקבלו לכלל הישיבות הגדולות, כאשר כל שנה גודל המחזור בערך ב- 250 בחורים, והשנה המספרים די זהים לשנה שעברה.

    הדיווח הדרמטי ב'מהדורה המרכזית



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      'נשירה' זה מושג גשמי, טכני. גם אצל ר' מתיא בן חרש היינו אומרים 'שעברה שם אישה לא צנועה', אבל הקב"ה גילה לנו את מה שהתרחש 'מאחורי הקלעים', הס"מ רצה להכשילו. גם אצל בחורי ישראל זה הס"מ שמנסה לצוד נשמות טהורות וקדושות, ואנחנו צריכים לראות זאת ולהילחם בו. צריך מחד להשקיע מאמצים כבירים בלהקדים תרופה למכה בכלים ששמורים ל'חינוך הבלתי פורמלי' ומאידך אם מזהים קושי, כולם צריכים לעזור לבחור בחירוף נפש, לפחות כאילו היה 'חבר לנשק'.
      ראש ישיבה, איש חינוך, אמר על שני בחורים שעזבו את ישיבתו- האחד, כואב לו עליו, זו החמצה גדולה. השני… נו.. מראש הם לא ששו לקבלו אז הם לא העיפו, הוא פשוט הבין (והם עזרו לו) להבין שזה לא המקום בשבילו.
      יכול מאודדד להיות שראש הישיבה צודק וזו לא הישיבה בשבילו. אבל אתה מבין מדבריו שהוא לא בדיוק 'נלחם' על הבחור, ועוד לשמוע שזה לא מאוד כואב לו…
      במילים אחרות- שלשלושת השותפים יכאב- לקב"ה יכאב מאוד, להורים יכאב מאוד, לי זה כואב פחות…
      נדמיין מפקד בצבא שאומר- החייל הזה שנהרג הוא אבידה גדולה, החייל השני… נו…

      1. זו בדיוק הבעיה הקשה של הגלות
        אדישות וקהות חושים לזולת
        ורק כשזה יתוקן , נזכה בעזרת ה' לגאולה השלימה ולבנין בית המקדש בקרוב בימינו
        אמן ואמן

    2. 2

      מה קורה עם הישיבות הספרדיות